שייקספיר ועגנון נפגשים בחאן

החאן, שמעבר להיותו תאטרון איכותי הוא גם מוסד ירושלמי קלאסי ובעל מוניטין רב, עושה כבוד לשתי הצגות שרצות אצלו עכשיו: "תהילה" (עגנון) ו "האדרת" (שייקספיר), ומוכיח שוב למה ירושלמים רבים כל כך רואים בו כעוגן התרבותי הכי חשוב בעיר

//יהודה גזבר

שתי הצגות רצות לאחרונה בתיאטרון החאן. הראשונה, 'תְּהִלה', רצה כבר כשנה והיא מבוססת על סיפורו של ש"י עגנון. השניה, 'האדרת', מבוססת על סיפורו של גוגול. אני מאחד האדרתכאן את שתיהן בגלל ששתיהן מאוד דומות בצורת השימוש שלהם בתיאטרון. מעבר לזה שהבמאית אותה במאית (שיר גולדברג) והמעבדת אותה מעבדת (שחר פנקס), יש משהו בבחירת הסיפור המקורי שיוצר איזושהי תמה משותפת לשתי ההצגות. שני הסיפורים המקוריים כתובים על ידי מספר בגוף ראשון, שמספר על דמות אחרת, שאינה הוא. בתהילה מספר עגנון, הגבר הצעיר, את סיפור חייה של האישה הצדקנית תהילה, ובאדרת מספר גוגול כמספר מובחן וכל יודע, את סיפורו העגום של אקאקי אקאקייביץ, פקיד טוטליטארי בסנט פטרבורג, והאדרת שלו.  כלומר, לשני הסיפורים יש איזשהו ווייס אובר והרבה מן ההתרחשות נמצא בו, וזה משהו שקצת קשה לו לעבור לתיאטרון. בחירה אמיצה למדי.

 סך הכל, אפשר לומר שההצגות עומדות בכבוד במעבר בין סיפור להצגה. יותר מזה בגלל הקושי בטקסט, הרי שהמחזה עולה ונופל על ההחלטות הבימאיות: איפה למקם את השחקנים, איך להשתמש בכל חפץ שעל הבמה, התנועה על הבמה, השימוש המשתנה בתפאורה. אני חייב להודות שבמובנים האלה, החאן עושים תיאטרון מדהים. הבמה דינמית, מתגבשת ונפרמת, לכל מחווה יש משמעות, כל חפץ מכיל כמה רבדים, והפרשנות של הסיפור המקורי הולכת ומתבררת מתוכם. האמת צריכה להיאמר: יש כשלים. הטקסט לא מצליח להחזיק לבד, והוא נזקק למשחק הבימתי. ההיצמדות לטקסט המקורי הופכת חלקים מסוימים למיותרים, לא ברורים ולא מצליחים להעביר עד הסוף את המקור. קצת חבל כשדברים הולכים לאיבוד, אבל כל עיבוד מאבד משהו מהמקור ומעניק לו משהו חדש, ובמקרים האלה זה משהו חדש ומוצלח.תהילה

 סך הכל: שתי הצגות דומות אבל שונות, עם קאסט שחקנים נהדר (יצויינו לשבח יואב היימן ב'האדרת', ותמר אלקן ב'תהִלה'). הבמה חיה, הטקסט (ברובו) לא פלקטי, אפילו הוויס אובר מצליח לעבור בצורה יפה. 'האדרת' זורמת בצורה חלקה יותר, 'תהילה' יותר מפרשנת את הסיפור הקלאסי. ובשורה התחתונה ממש; שתיהן כיפיות. זה לא תיאטרון למבינים בלבד.

מודעות פרסומת