הטוען לכתר

רבים מאשימים אותו באופורטוניזם ומאיימים לעזוב את העיר אם יבחר, אחרים הממורמרים מאיכות החיים בעיר תומכים ותולים בו תקוות גדולות. מה שבטוח זה שאי אפשר להתעלם ממשה ליאון. לקראת הבחירות יצאנו לעמת את האיש והפולמוס, ללא מסכות, עם השאלות הקשות.

//אבנר שאקי ורננה הרמן//

מספרים על פעילה במפלגה אזוטרית, שבינואר האחרון קמה יום אחרי הבחירות וחטפה שוק: "איך לא עברנו את אחוז החסימה? הרי כולם הצביעו לנו". משהו דומה קורה לסטודנטים בירושלים לקראת הבחירות לראשות העיר: זה לא סוד שרוב הסטודנטים תומכים בניר ברקת. הוא אמנם לא אזוטרי בכלל, אבל אנחנו כמעט לא מצליחים לדמיין מישהו שירצה להצביע למשה ליאון, המועמד המתחרה. לפחות לא מישהו "כמונו".

קבוצות פייסבוק חתרניות עם מילות המפתח "גבעתיים", "דרעי", "חרדים" ו"ליברמן" נפתחות בקצב מסחרר ואנחנו מוצאים את עצמנו מתקרבים ליום הבחירות עם בטן מלאה עליו, וכמעט בלי סימני שאלה. ובכל זאת, מועמד לראשות עיר כמו ירושלים הוא לא אדם שאפשר להתעלם ממנו, אז החלטנו לא להסתפק בזריקת סיסמאות מכפישות, אלא להיפגש ולברר איתו באופן אישי את הקצוות הלא פתורים.

לא רואה אפשרות שאפסיד בבחירות

 

ליאון2

צילום: ענר טאוסיג

משה, בוא נודה על האמת. מעולם לא גרת פה, לא למדת פה, לא שילמת פה מסים וילדיך לא התחנכו פה. מה בעצם מביא אותך לירושלים?

כשסטנלי פישר הגיע לארץ לא אמרו לו "אתה לא יכול להיות נגיד", נכון?. אני ירושלמי לכל דבר. אני גר פה עכשיו, נהנה מהעיר, מכיר אותה טוב. כבר חמש עשרה שנים כל עבודתי הציבורית היא סביב ירושלים. הייתי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אחר כך כיהנתי גם כיושב ראש רכבת ישראל, שם החלטנו על הקמת קו תל אביב- ירושלים. עבדתי גם ברשות לפיתוח ירושלים והייתי מעורב בפיתוח פרויקטים גדולים- ביניהם כמה פארקים, שביל האופניים, מתחם התחנה ועוד. כך שסך הכל אני מכיר היטב את העיר ולא צונח פתאום משום מקום.

ואם תפסיד בבחירות, אתה מתחייב להישאר חבר מועצה פעיל?

אני לא רואה אפשרות כזו.

ובכל זאת?

אם חס וחלילה יקרה שלא אבחר, אני אשאר לגור פה. ואני מתכוון להישאר חד משמעית בעיר כחבר מועצת העיר.

מה הסיכוי שתיבחר?

סיכוי גבוה. אני מאמין שמה שיתברר בדיעבד הוא שהצביעו לי כל שכבות האוכלוסיה השונות, מחילונים ועד חרדים. הנושאים שבהם אטפל קשורים לכלל תושבי העיר. העניין הוא מה אתה יכול לעשות למען העיר, מה הכישורים שלך. לכן גם לחילונים יש אינטרס להצביע לי.

אריה דרעי זה ספין של בחירות

איל מקאיג-page-0

מודעה (קופונים ניתן למצוא בגיליונות המודפסים)

אריה דרעי אמר לפני כמה שבועות בראיון ברדיו שלמעשה הוא זה שהכניס אותך למירוץ לעירייה. איך תתנהל מול המרקם העדין של שמירת השבת במרחב הציבורי בירושלים, ובשאר העניינים הדתיים-חילוניים, כאשר אתה מחויב לחרדים?

הסיפור עם אריה דרעי זה ספין של תעמולת בחירות. אני לא חושב שהוא אמר שאני מחויב אליו. לאחר שאבחר אפעל לטובת כלל התושבים- לא אעשה שיקול דעת אם זה ימצא חן בעיני אריה דרעי או לא.

לא גדלתי בציבור החרדי, אלא בציונות הדתית. המטרה שלי היא לשמור על הסטטוס קוו בין חרדים לחילונים. אין לי מטרה להכביד את נטל הדת או להקל.  מה שהיה הוא שיהיה, כאשר המוטו הוא "חיה ותן לחיות". כל שכונה ומה שמתאים לה. מה שפתוח אני לא אסגור. אשמור על סטטוס-קוו שלא יטריד. אני מחויב לכלל האוכלוסייה, ואני אהיה ראש העיר של כולם.

אתה חבר קרוב של פוליטיקאים בכירים כמו דרעי וליברמן. מצד שני, היית יועץ קרוב למיליארדרים כמו יצחק תשובה ומרטין שלאף, ששמם נקשר בשערוריות ציבוריות שונות. עד כמה אתה מעורב במעגלים של הון- שלטון?

משרד רואי החשבון שלי הוא מהגדולים במדינה. מתוקף כך, נתתי שרותי ראיית חשבון להרבה עסקים ולכל החברות הגדולות, ומכאן הקשרים. אני לא חושב שהנושא של הון-שלטון רלוונטי למרוץ לראשות עיר, כי בסוף אתה הוא זה שהולך להיבחר ולא החברים או הקרובים שלך. יש בעיר בעיות שנוגעות לתושבים ובהן אני מתכוון להתמקד.

ראש הממשלה לא הודיע על תמיכתו בך. במקביל, באירוע גדול של סניף הליכוד בירושלים שהתקיים לאחרונה הוכרזה תמיכה חד משמעית בניר ברקת. איך אתה מסביר את האנטגוניזם הזה, במיוחד כשהוא מגיע מהמפלגה שבשמה אתה רץ?

יש עובדה אחת, והיא שאני הנציג של הליכוד ביתנו. אני הנציג היחיד גם של הליכוד וגם של ישראל ביתנו. בשבועות האחרונים יצאה לאור האמת: ניר ברקת לא ליכודניק. הוא איש שמאל. הוא נתמך על ידי מרצ ומפלגת העבודה. אני תמיד הייתי ליכודניק. יותר מזה- תמכו בי גוורדיה רצינית של שרים: שטייניץ, ארדן, שמיר, כל שרי ישראל ביתנו ועוד.

ובכל זאת, לעומת ברקת אתה חסר ניסיון בניהול מערכות מוניציפאליות. למה שתהיה מוצלח יותר ממועמד שהוא תושב העיר עשרות שנים ובעל הצלחה מוכחת בראשות ירושלים?

בעיניי הניהול של ניר ברקת היה כושל. בתור בוחר, אני אעדיף מנהל טוב שיודע לנהל מאשר אדם מנוסה שהניהול שלו כושל.

לא היתה שם עבירת מס

ליאון1

צילום: ענר טאוסיג

בתור בוחרים חשוב לנו להבין פרטים מהעבר שלך: בעבר המשטרה המליצה להגיש נגדך כתב אישום בגין ניסיון לקבל דבר במרמה, עבירת מרמה והפרת אמונים, בעקבות פרשיית הקבלן עמדי והזוג נתניהו. בהמשך, היועץ המשפטי החליט לסגור לך את התיק, אך טען שהיה מקום להגיש את כתב האישום לו היית נשאר במגזר הציבורי. בימים אלה, כשאתה חוזר למגזר הציבורי- האם אין מקום לפתוח את התיק מחדש? 

אני לא רוצה להיכנס לנושא הזה. זה היה לפני 13 או אולי 15 שנים. מאז שימשתי בתפקידים ציבוריים רבים, ביניהם יושב ראש רכבת ישראל, ותמיד עברתי את כל הוועדות שאפשר לעבור לאישור נושאי משרה בכירים.

 

ובעוד עניין- בשנת 1996 שילם משרד רואי החשבון שבבעלותך כופר מס לרשות המסים, לאחר חשד בעבירות מס. מה בדיוק היה שם?

היה ויכוח מקצועי בין המשרד למס הכנסה. לא היתה שם עבירת מס. התשלום נועד כדי למנוע התכתשויות משפטיות ולא מעבר לזה.

 

אלטרנטיבות לסטודנטים ירושלמים

למה כדאי לסטודנט המצוי להצביע לך?

הדבר הכי חשוב שחרטתי על דגלי הוא שיפור איכות חיי התושבים. מעבר לכל ענייני הפוליטיקה, גרים כאן אנשים שראויים לתנאי חיים טובים. יש ארבעה תחומים עיקריים בהם אני ארצה להתמקד כשאבחר: ניקיון, דיור, חינוך ותחבורה.

מה אתה מתכוון לעשות למען הסטודנטים אם תיבחר?

הדבר הכי חשוב בעיניי הוא שלא יהיה סטודנט שירצה ללמוד פה, אבל יצטרך לעבור למרכז בגלל חוסר באלטרנטיבות. היום למשל, אם סטודנט לא מתקבל ללימודי ראיית חשבון, הוא צריך לכתת רגליו למכללה במרכז. אני רוצה להביא לירושלים עוד מכללות כדי שמצב כזה לא יקרה.

אני רוצה גם לקדם בניה של מעונות לסטודנטים בשיטת bot, ובהמשך לדאוג ששכר הדירה בהם יירד בהתאם. אעשה מאמץ שהמעונות ייבנו כמה שיותר קרוב למוסדות הלימוד עצמם.

———

יצאנו מהשיחה מבולבלים. ליאון הוא דמות שקשה לפיצוח. פניו פני פוקר כשהוא עונה על שאלותינו. הוא שועל ותיק, אשף תקשורת, ועם זאת- אדם עם עשייה ורקורד מוכחים. עימתנו אותו עם השאלות הקשות שהציבור שואל כל הזמן, ונתנו לו הזדמנות להגיב ולהשיב. ועכשיו, לאחר שקראתם הגיע תורכם, הקוראים, לשפוט, להחליט, ובעיקר ללכת להצביע.

