"לא 'הקלות'- 'התאמות'!"

מחקרים עדכניים מצביעים על  כך שכיום כל סטודנט רביעי סובל מלקות למידה כלשהי * עם זאת, יש סטודנטים באוניברסיטה שקשיי הלמידה שלהם מאיימים ברצינות על סיכוייהם לסיים את התואר, ואף משבשים לגמרי את שגרת חייהם * לילך, שמואל, נלה ונעם (השמות בדויים), מקבץ לא מייצג של סטודנטים בעלי לקויות למידה קשות, חושפים טפח מעולמם של בעלי לקויות הלמידה הקשות, ולראשונה מבקשים בפומבי שיבינו אותם

//אריה כפירי

באחד מימי השמש הראשונים של האביב הזה, בעודי הולך ליחידה לתמיכה בסטודנטים עם לקויות למידה באוניברסיטה העברית, חשבתי לפתע על כך שאף אחד מהסטודנטים לקויי הלמידה שראיינתי לכתבה זו במהלך השבוע לא הסכים שהראיון יתפרסם בשמו המלא. "מדוע הם כה נבוכים", שאלתי את עצמי, "מה יש להם להסתיר", הרהרתי. מחשבתי נקטעה בשעה שהשומר בכניסה למעונות רזניק שאל אותי לאן פני מועדות, ומצאתי עצמי נבוך ומתפתל לנוכח התשובה המתבקשת – היחידה לתמיכה בלקויי למידה, חושש שמא השומר יחשוב אותי לאחד כזה בעצמי. הופתעתי לרעה מתשובתי המתחמקת ומיד נזכרתי בשיחותי עם הסטודנטים המתקשים, בצער שנגרם להם ובבושה שהם חווים, והצלחתי להבין מעט את מבוכתי ליד השומר.

-פרסומת-

-פרסומת-

הראשונה שהסכימה לשתף אותנו בקשייה ומחשבותיה על עניין לקויות הלמידה היא לילך, סטודנטית למדע החברה: "לי מפריע במיוחד שאנשים משתמשים במונח 'הקלות', שמשתמע ממנו כאילו מקלים עליי לעומת אחרים. חשוב לי לציין שהמינוח הנכון הוא 'התאמות' ולא 'הקלות'. יש לי הפרעת קשב וריכוז שמאתגרת אותי ברמות שונות בלימודים האקדמיים וספציפית, בתקופת המבחנים, מתבטאת בפגיעה ביכולת שלי לעשות מבחנים בחדר מלא בתלמידים ובהסחות דעת. מהסיבה הזו אני מקבלת הארכת זמן ובחלק מהמקרים גם כיתה עם מס' נבחנים מצומצם על מנת למזער את הסחות הדעת ולאפשר לי להביא לידי ביטוי את היכולת האמיתית שלי במבחן".

לצד הפרעת הקשב והריכוז, ללילך יש קשיי למידה נוספים, כמו לקות קריאה ודיסלקציה המשפיעה על מיומנויות הלמידה בשפות זרות. "לא מזמן נתבקשתי להכין עבודה המבוססת על מאמרים באנגלית בלבד והיה לי קושי גדול להתמודד עם זה לבד", היא מספרת. בעניין זה מצאה לילך את המענה והליווי ביחידה לתמיכה: "פניתי אליהם, והם תיאמו לי סטודנטית דוברת אנגלית שליוותה אותי ועזרה לי מאד בהתמודדות הזאת. יש אפשרויות שונות לליווי ועזרה ביחידה לתמיכה, ובשורה התחתונה הופתעתי לטובה מהיחס האישי ומהנכונות לעזור בזמן אמת. חשוב לי שאנשים ידעו שניתן לקבל סיוע תוך כדי הלימודים במרכז לתמיכה בסטודנטים עם לקויות למידה, כי לא הרבה יודעים זאת".

לקויות למידה

הסחות דעת

כנראה שזה המקום לספר מעט על היחידה לתמיכה בסטודנטים לקויי הלמידה: "אנחנו מהווים בית לסטודנטים לקויי למידה, פינה חמה באוניברסיטה" אמרה לי בפגישתנו דיתי דנן, מנהלת היחידה לתמיכה, והמשיכה: "כ- 1200 סטודנטים בשנה מקבלים התאמות במבחנים שאליהם הם ניגשים, מתוכם כ-600 נמצאים בתהליך מתמיד של ליווי אצלנו, המתבצע על ידי אנשי מקצוע וסטודנטים מלגאים, בפגישות פרטניות ובסדנאות קבוצתיות".

שמואל, סטודנט למדעי הרוח, המסתייע אף הוא באנשי היחידה לתמיכה, האיר את עיניי גם הוא בעניין היחס ללקויי למידה באוניברסיטה. עוד מימי התיכון הוא  אובחן כהיפר-אקטיבי, כלוקה בהפרעות קשב וריכוז ודיסגרפיה (לקויות בכתיבה) – ברמה חריגה ביותר על קשת הלקויות. לכן לא מפתיע שבשנה הראשונה ללימודיו הוא נכשל ברוב הקורסים, ועמד על סף הדחה מהאוניברסיטה. למרבה ההפתעה, או שלא, הוא מצא לבסוף את המענה ביחידה לתמיכה: "תיאמו לי פגישה שבועית עם מישהי מדהימה מטעמם שמלווה אותי. כל שבוע אנחנו מתכננים את הלו"ז שלי ככה שהיום היכולת שלי לנהל את סדר היום שלי ואת עצמי בכלל השתנתה לחלוטין. ביחידה התעקשו עליי מול גורמי האוניברסיטה השונים, כך שיכולתי להתחיל את הלימודים מחדש. ממש לא ציפיתי לכזה יחס".

עם זאת, ולצד השבחים, יש לציין שגם ביקורות נשמעות על היחידה לתמיכה. לנלה, סטודנטית במדעי החברה, יש בטן מלאה על היחידה: "בשנה שעברה, לאחר שהעברתי ליחידה את מסמכי האבחון שלי, התחלתי להתכתב במייל עם דיתי, ובשלב מסויים היא הפסיקה לענות לפניות חוזרות ונשנות מצידי. כשהשנה הגעתי שוב היא ניסתה לגלגל את העניין עליי. לצערי האבחונים שיש בידיי לא עומדים בקריטריונים שלה, ולצד ביקורת אישית שהיא הטיחה באנשי מקצוע שעבדתי מולם בעבר ומאוד עזרו לי, היא נתנה לי תחושה שיש לה חוסר אמון כלפיי".

נעם, סטודנט למתמטיקה, מפגין רגשות מעורבים ביחסו ליחידה. בתחילה הרעיף שבחים על אנשי הצוות שלה, אך קינח בסיפור אישי לא נעים: "אני לוקה בדיסגרפיה, ועל בסיסה קיבלתי בתיכון הארכות זמן ואפשרות לשיעתוק בסוף המבחנים. באוניברסיטה אין אפשרות לשיעתוק, וגם היה צורך לאבחן אותי מחדש. לאחר זמן, הופנתי על ידי היחידה לתמיכה לאבחון אותו עשיתי לפני כשנה וחצי, ואת תוצאותיו לא קיבלתי עד היום. כבר שלוש תקופות מבחנים הייתי צריך לעבור עם אישור זמני להתאמות".

נוכח התלונות מצד הסטודנטים כלפי היחידה להתאמה אומרת דיתי, מנהלת היחידה: "אנחנו סובלים מחוסר כרוני בתקציבים וכוח אדם, שנובע מחוסר מודעות של המוסד לתרומה שלנו, וזה פוגע ביכולת שלנו להגיע לכל הסטודנטים ומאלץ את עובדות היחידה לתת שעות נוספות בהתנדבות. יש לנו רשימת המתנה אדירה, ואני בטוחה גם שיש סטודנטים שזקוקים לנו ולא מודעים לקיומנו, כי אין לנו זמן ומשאבים להשקיע גם בפרסום". בעניין תקצוב היחידה, וחוסר המודעות מצד האוניברסיטה כלפיה, שלחתי מייל לרקטור האוניברסיטה, פרופסור אשר כהן, עם פירוט ממצאי כתבתי ומסקנותיי. בתשובתו הביע הרקטור את הערכתו ליחידה, לצד גילוי חוסר יכולתו לגייס לה תקציב נוסף. אכן, יש עוד מה לעשות.

היחידה לאבחון ולתמיכה בסטודנטים בעלי לקויות למידה

כתובת – מעונות רזניק, בניין 10, קומת קרקע (מצד שמאל)

שעות פתיחה – ימים א'-ה' בין השעות 15:00-09:00

טלפון – 02-5881183

* עדיפות לשליחת מיילים לדוא"ל: Ldd@savion.huji.ac.il

כתובת אתר : http://studean.huji.ac.il/?cmd=learning_disabilities.148

אבחונים : הפרעות קשב וריכוז, היפר-אקטיביות, דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד.

שרותי תמיכה : ליווי אישי, סדנאות קבוצתיות, ועוד.

