מנגן באדיקות

אבי עדאקי

צילום: טל הר לב אידלמן

שלחנו את רון דרך לדבר עם אבי עדאקי, יוצר, אומן ושרברב, לפני ההופעה באברם בר. הוא חזר עם תובנות על כוכב נולד, אתרי גיוס כספים ואנקדוטה על אחד, חיים חפר

 // רון דרך

יש לי חבר שמקדים את זמני. לא, לא את זמנו, את זמני. מדי פעם אני מקבל ממנו מייל ובו המלצה חמה ומלומדת על להקה או אומן כלשהו, אך כשאני פונה להאזין לחומרים אני בדרך כלל מקבל הלם ראשוני ועונה לו משהו בסגנון של "מתחכם מדיי לטעמי", "מזכיר את דיויד בואי רק בלי הכישרון" וכיו"ב. לאחר זמן מה אני מוצא את עצמי חוזר לאותם חומרים פעם נוספת, הפעם מצוייד ככל הנראה בסיבולת יותר גבוהה ובסקרנות שהותירה בי השמיעה הראשונית וקורה קסם – כך קרה עם אבי עדאקי. ישבתי איתו לראיון לפני הופעה ב"אברם בר", פגשתי אדם מלא באנרגיות חיוביות שמדבר ומסתכל ישר לעיניים, עם המון מה להגיד, ודרך ייחודית להגיד את זה. 

אינסטלציה מוזיקלית

"זה לא עניין של קריירה", מסביר לי עדאקי על עיסוקו במוזיקה, "אלא משהו שהבנתי שאני לא יכול לא לעשות ושאני עושה ואמשיך לעשות כי ככה אני.עשיתי אלבום לפני ארבע שנים כמתנה לחברים לראש השנה ומשם העניין התגלגל. בסוף הוצאתי יותר מאלפיים עותקים לקהל ולאנשים אהובים".

איך היית מתאר את הדרך שלך?

אני לא מאמין ביחסי ציבור, אני מאמין בבניה איטית. חפרתי מלא זמן ויצקתי יסודות והיום אני בקומה ראשונה, ואם אגיע יום אחד לקומה החמישית או השישית זה יהיה בזכות כל הקומות באמצע שנבנו בסבלנות".

אז אני מבין שאתה לא מחסידי כוכב נולד ויצירת כוכבי אינסטנט

"כשהתחיל כוכב נולד פנו אליי וניסו לשכנע אותי ללכת ועניתי שאם יהיה 'כוכב נולד 5', אלך. כשהגיע 'כוכב נולד 5' באו אליי כמה מהשואלים ואמרו "נו מה?" אז אמרתי, יאללה, על דיברתי, אני הולך.. הלכתי לאודישנים, נבלעתי בין עשרות האלפים שחיכו בתור, שרתי שיר שלי באודישן הראשוני אבל לפני שהגעתי לשופטים הבנתי שזה לא בשבילי, אני לא טיפוס קונבנציונאלי והשלמתי עם זה. נראה לי שמי שלא משוגע לא נורמלי."

לאחרונה עדאקי גייס בהצלחה כסף דרך אתר "Headstart" והציע למאזינים להיות חלק מיצירת האלבום בתמורה לאלבום חתום, הקדשות ואפילו הופעה בסלון. "היה לי מאוד קשה עם זה" עדאקי מספר. "לא יכולתי להשלים עם הרעיון שאני מבקש עזרה מאחרים. הרעיון הראשוני היה לגייס חצי בעצמי ומעוד הרבה אנשים סכומים צנועים, כך שיהיו הרבה שותפים שלא יוציאו סכומים רציניים. בסופו של דבר הצעתי דברים ומחוות ששוות יותר כסף למשל  7 הופעות ב-1000 שקל לאחת. הדדליין היה במוצ"ש, ביום שישי כשהלכתי לישון היה חסר לסכום היעד בערך 15% וכשקמתי ביום שבת הסכום הושלם כבר ל-100%. לבעוט זה המקום הקל בשבילי. לקבל חיבוק ואהבה ולכתוב מהמקום הזה היה  לי לאורך השנים יותר קשה".

בנוסף לקריירה המוסיקלית של עדאקי הוא עובדומתפרנס כאינסטלטור ואף מתייחסים אליו כאל "השרברב המזמר", נראה שעדאקי לא מתרגש מהתייחסות זו."אני נמנע, אני לא יכול להכתיב לאנשים איך להתייחס אליי. בסופו של יום זו הפרנסה שלי, אני גאה בה. יותר מזה, צומחת משם אמנות והיכרות עם אנשים. כשאתה נכנס לאנשים הביתה, המפגש איתם וההיכרות איתם היא שונה לגמרי ומדי פעם אני נגרר לשיחות של שעות ונוצרו שם כמה חברויות".

עטית האלבום "מודע אני"

עטית האלבום "מודע אני"

"שיר לתשלום"

איך אתה מכין את עצמך להופעה? איך אתה מתכונן?

"אני אוהב להרגיש את הקהל, להתחבר אליו ולמה שהוא מחזיר לי. בכל הופעה יש רשימת שירים וסדר שירים שונה".

למה אתה חושב שמוסיקה שמוגדרת כמוזיקת אינדי לא מגיעה לקהל הרחב?

"אם אפשר רגע להשתמש בהכללות, אנשים לא לועסים ולא טועמים, הם בולעים כל מה ששמים להם בפה, ושמים להם בפה דברים קצת תפלים, בלי טעם. אבל יש תהליך שקורה".

השיחה מתגלגלת ולפני שאנחנו נפרדים אני מגלה פרט מעניין. "האדם הראשון שאי פעם ביקש ממני חתימה היה חיים חפר".

מה?

"הוא היה לקוח במסעדה בה עבדתי, ותלו שם שיר הומוריסטי שכתבתי, לקחתי את "שיר לשלום" והפכתי אותו ל"שיר לתשלום". הוא שאל מי כתב את השיר ועניתי לו "לא אתה, אני רק הרסתי אותו קצת.." הוא ביקש שאשיר לו ושרתי והוא ביקש ממני חתימה".

צילום: טל הר לב אידלמן

צילום: טל הר לב אידלמן

 מוזמנים להתפלש בבוץ

ההופעה של עדאקי שיקפה את כל שאמר. יש משהו לא מהוקצע, מחוספס ולעתים אפילו לא מדוייק בהגשה שלו, אבל כשמאזינים לו מאמינים לו; הוא שם, מרגיש כל מילה, זו לא טכניקה ולא טכנולוגיה, זה דם יזע ודמעות שמוגשים ומורגשים בכל תו, ומתובלים במעט הומור כדי להמתיק את הגלולה. התופים של מוטי מזרחי מרעידים את המועדון, ההרכב עובד טוב ביחד. עדאקי הוא יוצר ייחודי בנוף הישראלי, כזה שלא מנסה להתחבב ולעשות נעים וגם לא מנסה "לתת בראש" – מטרתו היא אחת ויחידה, להיות אמיתי. עדאקי לא מנסה לשאת חן, הוא רוצה לצרום לכם באוזן, רוצה שתזוזו קצת באי נוחות בכסא, הוא מחבק את אי הנוחות ואת הקושי שבו אנו חיים ומזמין את המאזין להיסחף יחד ולהתפלש איתו בבוץ.

 

העדקי'ז: שירה וגיטרה – אבי עדאקי, בס – אלרן דקל, תופים – מוטי מזרחי, חשמלית – גיא סטריער.

 

