מאורת העורב

"מאורת העורב" מטשטש גבולות: בין חיים למוות, דמיון ומציאות, ספרות קלאסית ואפקטי סאונד חדשניים. אז מה הפלא שהמחבר הופך לגיבור הראשי בסרט המבוסס על סיפורו ושפרופסור ירושלמי מוצא עצמו מבלה בקולנוע בחברת בני-נוער ממילאנו.

'מאורת העורב' (The raven) 2012, ג'יימס מקטיג, 98 דקות, מותחן.

צילום פיליפ ספירגלס

// פרופ' סיריל אסלנוב, החוג ללימודים רומאניים ולטינו-אמריקניים.

"'מאורת העורב" הוא סרט אמריקאי המפגיש אותנו עם הכלאה מיוחדת – דרמטיזציה של תולדות הספרות בנוסח של מותחן. אדגר אלן פו, סופר בן המאה ה-19 הנחשב לאבי ספרות המתח והאימה, מוצא עצמו חלק ממותחן מחריד המתכתב עם יצירתו שלו.

לכאורה, מדובר בסרט לציבור הרחב, אל למעשה ראיתי אותו לפני חודשים ספורים במילאנו באולם מלא בצופים בני עשרים ומטה. הילדים האלה נמשכו כנראה לממד המותחני של הסרט ונראה שציפיותיהם לא נכזבו. הסרט אכן עורר אימה, מה גם שאפקט הסטריאו הגביר את הרושם של המומנטים המחרידים ביותר. לא הייתי ממליץ על הסרט לאנשים מעל גיל 50 העלולים ללקות בהתקף לב. ואולם, מי שישרוד את מהלומות האפקטים המיוחדים צפוי ליהנות לא רק מהתעלומות הצפונות בעלילה, אלא גם מטשטוש הגבולות בין עולמו הבדיוני של הסופר לבין המציאות הסובבת אותו.

ממדו המטא-בדיוני של הסרט מרתק עוד יותר אם לוקחים בחשבון שסיפוריו של פו נחשבים בין מייצגיה הראשונים של הספרות הבלשית. בסרט ישנה תעלומת בלשות, בה הסופר נבלע אל תוך עולמו הבדיוני ואף הדמויות הבדיוניות פולשות אל תוך מציאותו. הסרט מעלה גם את השאלה המעניינת של השפעת הטקסט הספרותי על החברה והתרבות שבהן הוא מתקבל. פו, המגולם בהצלחה רבה על ידי ג'ון קיוזאק, עובר ממעמד החשוד מספר אחת בעיני החוקר הראשי פילדס, לתפקיד של מסייע פעיל בחקירה המשטרתית ובמרדף אחרי הרוצח. המעבר הזה יכול לסמל את הגלגולים שאפיינו את גורלו הספרותי של פו שעבר ממעמד של משורר מקולל, החי בשולי החברה, למקום מרכזי בקאנון הספרותי. הציטטות מתוך סיפוריו ושיריו של פו הופכות את הסרט לביטוי קולנועי של עולמו הפואטי של המשורר. הכותרת שניתנה לסרט המרמזת לשירו המפורסם של פו, מחזקת את הרושם שמלבד היותו סרט בלשי מעניין כשלעצמו, "מאורת העורב" מהווה גם מחווה לסופר, המזוהה כל כולו עם דמות הציפור המקאברית עד שזו זוכה לתפקיד של לייט-מוטיב לאורך כל הסרט. המטאפורה המשווה את פו לעורב אף הופכת למטונימיה בשעה שפו מוצג בפני הצופה בחברת עורב המחמד שלו, הטורף לב אנושי, שפו השיג בדרכים מפוקפקות.

האווירה של ארה"ב במחצית הראשונה של המאה ה-19 משוחזרת כאן היטב. עוד אחת ממעלותיו של הסרט היא המחשת ההמשכיות מהסגנון הגותי המאפיין את הרומנטיקה האנגלית, לחיקויה הרומנטי המאוחר. חיקוי זה מגולם על ידי אדגר אלן פו לא רק מבחינת יצירתו הספרותית אלא גם מבחינת התדמית שהוא דואג לעצב בפני החברה. אין ספק ש"מאורת העורב" מעורר תיאבון לשקוע מחדש ביצירותיו של אדגר אלן פו.

מודעות פרסומת